רוצים?

לגלות את גן הנעורים

לרפא מחלות גנטיות קשות על ידי החדרת הגן התקין.

למצוא תרופה לסרטן ולאיידס ולקורונה?

לייצר בשר לאכילה ללא צורך בשחיטה וזיהום הסביבה.

למצוא גרך לפרק פלסטיק.

לפתח פרה המניבה שוקו ועץ המייצר מסטיק.

רוצים לדעת על?

סוכרת נעורים

האם אפשר להידבק באיידס בשרותים.

האם מזון מהונדס מועיל או מזיק.

האם אנטיביוטיקה מועילה לשפעת.

כיצד מתפתח העובר ברחם?

ועוד...

את התשובות לשאלות אלו ואת הכלים והיסודות לביצוע מחקר, והיכולת להיות מדען המפתח פתרונות לבעיות ביולוגיות, והיכול לחקור ולמצוא הסברים לתופעות שעדיין לא נמצאו (ואולי גם לקבל פרס נובל) ניתן למצוא במגמת ביולוגיה.

 

מגמת ביולוגיה -  הרציונל:

למדעים בכלל ולביולוגיה בפרט השפעה מכרעת על חיינו. הן בתחום איכות החיים והסביבה, ויכולתנו לשפר את איכות חיינו. והן בתחום הידע החשוב לחיי היום יום. והידע החשוב לשם קבלת החלטות כגון החלטה האם להתחסן לקורונה כן או לא. כמו כן פיתוח יכולות התלמיד מבחינת מיומנות ניתוח נתונים, הסקת מסקנות, איסוף מידע בים המידע הקיים כיום, ולהבחין בין מידע אמין מבוסס ניסויים לבין מידע לא מבוסס.

פיתוח חוקרים המסוגלים להעמיד ניסוי, לבקרו, לקבל תוצאות ולכתבם בדרך מדעית מקובלת.

כמו כן ניתנת התייחסות להיבטים ערכיים המבוססים על ידע בביולוגיה.

הנושאים המגוונים הנלמדים בביולוגיה, נושאים הנוגעים בחיי היום יום של כל אדם, ועם זאת מעודכנים בפריצות הדרך המדעיות המתרחשות כל העת.

במערכת החינוך מרבים להשתמש במושגים כגון: מורה ותלמיד לומד, תפקיד המורה כמנחה, התפתחות מקצועית של המורה, למידה בדרך החקר, הערכה מגוונת, ניתוח אירועים רלוונטיים לתלמיד, גיוון ההוראה, פיתוח אחריות הלומד, שיח עמיתים, התנסות בשיטות הוראה חדשות. כל המעיין בתכנית הלימודים בביולוגיה על כל חלקיה, מבחין שאצלנו, אלו לא רק מושגים, אלו הם עמודי התווך של הוראת הביולוגיה. קיימת אצלנו מעבדת חקר, עבודת מחקר קבוצתית על פי בחירת חברי הקבוצה, נושאים מחקריים (הוראה באמצעות מאמרים), היבטים ערכיים המבוססים על ידע בביולוגיה, קריאת מאמרים מדעיים. וסיורים מדעיים.

 

סוגי הבחינות במגמת ביולוגיה:

מחקר קבוצתי - כל 2-3 תלמידים בוחרים שאלת מחקר מוצאים וקוראים חומר רלוונטי  ומעמידים ניסוי, מקבלים תוצאות ומגיעים למסקנות. וכותבים מאמר מחקרי קצר. 

בנוסף כל הכיתה יוצאת לסיור מיני מחקר.

 בכיתה י"א מתחילים ומסייים- זו הערכה חלופית השווה 30% מהציון הסופי , הציון ניתן על ידי מורה הכיתה בלבד.

בחינת בגרות מעבדה – במשך כל שנות ההוראה מתבצעות מעבדות מחקר בכיתה בהתאם לחומר העיוני. בסוף יא נבחנות הבנות בבחינת הבגרות במעבדה המהווה 15% מהציון הסופי.

 במהלך הלימוד דרך החקר מחזקים התלמידים   מיומנויות שונות וחשובות, כולל הסקת מסקנות, תאור תוצאות, כתיבת גרפים, משמעות של סטיית תקן מציאת מידע ועיבודו ועוד.....

בחינה עיונית מהווה 45% מהציון הסופי, נבחנים בי"ב.

נושאי הלימוד העיוני-

נושאי חובה

1.  כיצד פועל גופנו (גוף האדם)- מערכות בגוף כולל מערכת החיסון והרבייה.  2. כיצד בנויה ופועלת יחידת החיים (התא)- כולל גנטיקה

 3. האם מתקיים איזון בטבע (אקולוגיה).

הבחינה כוללת אנסין - קריאת מאמר מחקרי חדש בנושאים הנלמדים.

נושא בחירה אחד מתוך הנושאים – 1.תורשה וביוטכנולוגיה , 2. חיידקים ווירוסים.

הלימודים במגמה כוללים יציאה לשטח, סיורים , מעבדות, הדמיות ממוחשבות וקורסים מתוקשבים, סרטונים ועוד. 

 

חשוב-

בחינת הבגרות בביולוגיה מקנה בונוס מוגבר בחישוב הממוצע באוניברסיטה - כלומר 25 נקודות תוספת על ציון הבגרות בחישוב הממוצע (ומכיוון שזה חמש יחידות הרי שמשקלו גם גבוה יותר כך שמעלה מאוד את הממוצע).

צורת הלימוד:

  • ניסויים במעבדה.
  • בחינה והוראה מתוקשבת (כוללת סרטונים ואנימציות)
  • סיורים בטבע – נצא לסיור בבית גידול בארץ (חוף הים הסלעי, אזור עין גדי...) למיני מחקר על בית הגידול.
  • מוזאוני מדע, אוטופיה, ספארי.
  • יציאה למכון ויצמן או לאוניברסיטה העברית לביצוע מעבדות בהנדסה גנטית.
  • ניתוח נתונים במחשב באקסל.
  • קריאת מאמרים מדעיים.
  • יציאה למכון ויצמן או לאוניברסיטה העברית לביצוע מעבדות בהנדסה גנטית.
  • התמודדות עם דילמות מחיי היום יום הקשורות במדע.
  • חקר משותף.

 

תוכנית הלימודים מאפשרת:

רכישת ידע תיאורטי מעודכן.

התנסות בעבודת מחקר.

פיתוח חשיבה מדעית.

יכולת ניתוח נתונים במחשב.

פיתוח לומד עצמאי.

 

ומה בהמשך?....

ביולוגיה נחשבת כמגמה מדעית ומעניקה בונוס מוגדל. פותחת את הדלת למגוון מקצועות ובניהם: רפואה, חקלאות, רוקחות, וטרינריה, ביוטכנולוגיה, הנדסה גנטית, מדעי המוח, רפואת ספורט, ביוכימיה, דיאטנות (תזונה), זיהוי פלילי, יעוץ גנטי, אוקיאנוגרפיה, אחיות, מילדות, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת .... ובעצם לכל מקצוע.