מגמת לימודי ארץ ישראל
מטרות התוכנית
בתחום הקוגניטיבי
- להכיר את ארץ ישראל, נופיה ואתריה לתקופותיהם.
- לעמוד על הזיקה שבין עם ישראל לארצו,
תוך תשומת לב לתקופות, שבהן מילא העם תפקיד משמעותי
בקביעת צביונה ואופייה של הארץ. - להכיר תהליכים היסטוריים, פוליטיים, דתיים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים לתקופותיהם בארץ, ויבין את דרכי השפעתם ואת מידת השפעתם על האוכלוסייה.
- להכיר את הריאליה של החיים בארץ ישראל בתקופות השונות.
- לזהות בשטח תופעות הנלמדות במסגרת התכנית, על סמך עקרונות השילוב הבין-תחומי, של מקצועות לימוד שונים.
בתחום המיומנות
- לפתח את היכולת להתבונן, להבין ולתפוס נוף כמכלול של "קשרים בין אדם לנוף לאורך הזמן".
- לדעת להפיק מידע מהתבוננות בנוף החי והדומם.
- לדעת להפיק מידע מממצאים ארכיאולוגיים
בתחום הערכי
- לפתח קשר רגשי חיובי לנופי הארץ, למשאביה, לחי ולצומח שבה ולאתריה.
- להפנים את הזיקה שבין תורת ישראל עם ישראל וארץ ישראל.
- לפתח יחס של הבנה, של סובלנות וכבוד כלפי בני לאומים, בני מיעוטים ומאמינים בדתות שונות בארץ.
- לפתח רגש של אחריות כלפי הנוף, המשאבים, החי והצומח ואתרי הארץ ויעשה לשימורם.
דרכי הוראה יחודיות
- סיורים לימודיים,
- מסע ב"שביל ישראל"
- חפירות ארכיאולוגיות,
- טיפוח אתרים,
- ביקור במוזיאונים.
פרקי התכנית
יחידות חובה:
- ירושלים מראשיתה ועד לתקופה המוסלמית 1 יחידה (90 ש')
- ירושלים מהמאה הי"א ועד ימינו גישה כרונולוגית 1 יחידה (90 ש')
- עבודת א"יטופ 1 יחידה (90 שעות)
יחידות לבחירה:
- ההר המרכזי והבקעה גישה רגיונאלית 1 יחידה (90 שעות)
- צפון הארץ גישה רגיונאלית 1 יחידה (90 שעות)
- מישור החוף גישה רגיונאלית 1 יחידה (90 שעות)
- הנגב גישה רגיונאלית 1 יחידה (90 שעות)
- ארץ ישראל במחשבה ובהלכה 1 יחידה (90 שעות) לממ"ד
- ארכיאולוגיה תוכנית לימודים נפרדת מתוכה ניתן לבחור כל יחידה שהיא.
חמש יחידות בישיבה
- יחידת ירושלים בעת החדשה 1 יח' חיצונית - י"א
יחידת ירושלים מראשיתה ועד המאה הי"ט 1 יח' פנימית - כתה י"א
- עבודת א"יטופ 1 יח' פנימית - כתה י'
- 2 יחידות נוספות פנימיות ההר המרכזי והנגב - אחת ב -ט' והשניה בי'
- ארבע היחידות הפנימיות מצטברות לציון אחד של הערכה חלופית המשוקלל ל70% מתוך חמשת היחידות
לימודי ארץ ישראל בהיקף 5 יחידות נחשבים גם כשתי יחידות לימוד כללי המוכרות בכל האוניברסיטאות בארץ